Een up-to-date website.. hoe doe je dat?

Een up-to-date website.. hoe doe je dat?

Een up-to-date website.. dat wil iedereen

Met het huidige tempo van verandering/ ontwikkelingen online, zou je kunnen zeggen dat een website al bijna weer verouderd is op het moment dat deze online gaat. Echt! Je prachtige nieuwe website veroudert sneller dan je smartphone.

De laatste 5 jaar zijn er heel wat dingen veranderd. Denk aan de manier waarop websites gepresenteerd worden: steeds meer op snelheid en leesbaarheid voor smartphones gericht. En het aantal mobiele gebruikers is het aantal desk-top gebruikers voorbij gestreefd. Te verwachten is dat dit alleen maar zal toenemen.

Is jouw website AVG proof?

Vanaf 25 mei is de AVG wet van toepassing. Dit houdt in dat je ook op je website moet vermelden hoe jij omgaat met gegevens. Het beste kun je hiervoor een privacyverklaring opmaken en deze goed vindbaar op je website plaatsen. Meer hierover in een volgend bericht

Vormgeving en zoekmachines

Vonden we nog maar een paar jaar geleden een prachtige achtergrond en complexe beelden daarin aantrekkelijk, nu zie je niet veel meer van die achtergrond (op je smartphone of tablet) en is het handiger als er een rustig beeld is met wat grotere letters.

Google geeft sinds halverwege 2015 websites die geschikt zijn voor ‘mobiele weergave’ voorkeur in de ranking. Sterker nog, je website krijgt strafpunten als hij niet responsive is of geschikt voor een smartphone.

Voldoende contrast tussen tekst en achtergrond (naar mijn mening altijd al belangrijk) wordt extra belangrijk wanneer je op een klein schermpje kijkt. Ook handig zijn telefoonnummers die je direct kunt aanklikken (en daarmee bellen) in plaats van ze eerst moeten kopiƫren of overtypen voordat je er iets mee kunt. De afstand tussen interactieve elementen (zoals links, buttons) op je site moet nu ca 44 pixels zijn. Tekst die wat puntjes groter is dan voorheen. En natuurlijk: de laadsnelheid van je website.

Onmisbaar is een website die in ieder geval responsive is: geschikt voor weergave op zowel smartphones, tablets als desktops.

Inhoud en optimalisatie voor zoekmachines

Ook worden de zoekmachines steeds slimmer en kritischer. Heeeel vroeger plakten mensen wel eens hele lijsten met ‘onzichtbare’ keywords op pagina’s van hun website. En dan hadden we de metatags natuurlijk.

Tegenwoordig is het vooral belangrijk dat je elke pagina optimaliseert voor de betreffende zoektermen waarmee je wilt dat die pagina gevonden wordt. En daar zijn een aantal regels voor.

Nu denk je: nou, als we dat allemaal gedaan hebben, dan kan mijn site er wel weer een paar jaar tegen. Maar tja… wie weet wat er in de toekomst nog aan ontwikkelingen bij zal komen? Zorg dat je bij blijft.

Jaarlijks onderhoud is aanbevolen!

Houd rekening met een jaarlijkse update van je website, en dan bedoelen we: het up-to-date brengen van je site conform de belangrijkste ontwikkelingen – niet alleen maar de technische updates.

Denk voor een up-to-date website aan:

  • Opfrissen van je homepage – voorheen vond je die 3 blokken daar wel prima.. maar nu wil je slimmer gebruik maken van je homepage en deze nog uitnodigender maken om verder te lezen.
  • Bijhouden van SEO: is er iets veranderd aan de manier van indexeren van bijv. Google? Is jouw optimalisatie nog optimaal?
  • Je website interessant houden: zorg dat je website blijft veranderen, regelmatig nieuwe content krijgt. Voeg een blog toe of maak hem interactief. Wanneer je website enkel een etalage is waarin niets meer verandert, zal hij zeker niet de hoogste ranking behalen.
  • Vormgeving: is de look and feel van jouw website nog actueel? Of begint het alweer achterhaald te raken? Soms kun je met een kleine wijziging in het Theme of de Template je site gemakkelijk actualiseren.

Reserveer voor deze werkzaamheden tijd en, indien mogelijk, een budget. Het hoeft niet duur te zijn… En.. hoe langer je wacht… hoe groter, tijdrovender en duurder de uiteindelijk onvermijdelijke veranderingen zullen worden.

Blijf bij!

Vraag je ontwerper/webmaster/vormgever of AM Creations om advies. We helpen je graag.